Pelajari 12 Tips Ini Untuk Menambah Ketinggian Badan Anda

Tips Untuk Meninggikan Badan.



Cara Menambah Tinggi Badan

Streching


Ini merupakan salah satu cara menambah tinggi badan. Selepas bangun dari tidur, lakukan streching. Gerakan seperting menendang masing-masing kaki 75 kali. Untuk hasil yang maksima, minum susu setelah melakukan streching.Pilih susu yang mengandung kalsium tinggi. Sebelum tidur juga anda boleh melakukan streching di tempat tidur. Dengan Posisi tidur dan semua badan ditarik. Kemudian tidur dengan posisi yang betul.

Berenang


Dengan melakukan senaman rutin seperti berenang, berbasikal, dan sebagainya adalah cara untuk menambah tinggi badan. Berenang sudah banyak dikenal memiliki manfaat untuk menambah tinggi badan. Berenang dapat membuat tubuh menjadi lebih fleksibel. Lakukan berenang setiap hari minimal 30 minit.

Yoga


Anda dapat melakukan yoga untuk menambah tinggi badan. Lakukan yoga secara rutin dengan diiringi muzik rentak perlahan atau menggunakan headset. Tarik nafas dengan tenang diikuti dengan setiap gerakan. Minum susu yang berkalsium tinggi. Petang hari anda boleh berbasikal. Sebelum tidur juga anda boleh lakukan pergerakan ringan yoga di atas tempat tidur dan dengan diringi musik perlahan dang menenangkan. Tarik nafas dengan betul dan  tidur dengan posisi yang baik.

Berbasikal


Berbasikal merupakan cara menambah tinggi badan yang dapat dilakukan dengan mudah. Hal ini karena gerakan kaki pada saat mengayuh , otok kaki akan terstimulasi dan pada akhirnya dapat menambah tinggi badan dengan cepat. Berbasikalah sekurang-kurangnya 10 hingga 15 minit sehari.

Melompat

Begitu juga melompat, otot kaki akan terstimulasi yang pada akhirnya membuat tubuh menjadi lebih tinggi. Oleh itu melompat sesuai untuk dilakukan sebelum masuk tidur dan berbasikal pada pagi atau petang hari.

Tidur dengan posisi yang betul


Sering kali seseorang tidur dengan posisi yang salah yang dapat menyebabkan postur tubuh menjadi tidak betul, seperti tubuh yang bongkok dan sebagainya. Posisi tidur yang benar adalah terlentang, kepala menghadap keatas, kaki lurus, serta tidak menggunakan bantal yang terlalu tinggi.

Tidur secara teratur dan hindari bersenam pada waktu malam



Hal ini kerana hampir 95% pertumbuhan manusia terjadi pada saat keadaan tidur. Bersenam yang dilakukan pada waktu yang betul secara normal, lonjakan hormon pertumbuhan manusia yang normal akan terjadi sebelum waktu tidur. Maka, tidur pada waktu yang betul amatlah bermanfaat untuk mendapat ketinggian.

Keperluan Kalsium

Kalsium adalah mineral yang penting bagi pertumbuhan tulang, antara lain untuk metabolisme tubuh, penghubung antara saraf, mencegah osteoporosis, sakit jantung, pergerakan otot, dan sebagainya. Sumber kalsium terdapat pada makanan seperti : telur, pisang, susu, keju, yogurt, dan masih banyak lagi.

Hindari makan sebelum tidur


2 jam sebelum tidur usahakan untuk tidak makan, kerana memakan sebelum tidur dapat memicu hormon insulin yang dapat melambatkan hormon pertumbuhan badan.

Hindari makanan yang boleh menghalang atau menyekat proses pertumbuhan badan


Kurangkan makanan yang menganduyngi lemak dalam jumlah yang banyak, makanan ringan, minuman berkarbonat, berkafein, alkohol. Ini kerana pemakanan yang tidak sihat ini boleh menghalang atau membantutkan pertumbuhan manusia dan juga memperlambatkan proses penyerapan kalsium di dalam tubuh badan.

Menjaga pergerakan tubuh badan


Untuk mendapatkan bentuk tubuh badan yang menarik, kita haruslah menjaga pergerakan tubuh. Contohnya, ketika duduk hendaklah berada posisi yang betul, apabila menulis di meja badan harus menegak ataupun semasa berjalan angkat sedikit posisi bahu jangan menunduk berterusan.


Nutrien yang cukup

Protein dan vitamin juga penting dan dapat membantu untuk menambah tinggi badan dengan cepat. Sumber makanan yang dapat mempercepat pertumbuhan tulang seperti yoghurt, telur, susu, keju, daging yang merupakan sumber dari zinc, magnesium, dan chromium kalsium yang baik untuk pertumbuhan tulang.

 Lakukannya secara rutin dan jadikan ia sebagai amalan harian kita In Shaa Allah berkesan. Jangan paksa diri!