Wanita Jadi Buta Selepas Minum 28 Tin Red Bull Setiap Hari

Ireland –Sorang wanita yang tidak mempunyai pekerjaan bakal buta mata selepas minum 28 tin Red Bull setiap hari hinggakan badannya menjadi gemuk manakala otaknya pula membengkak.



Lena Lupari, 26, yang juga ibu kepada tiga anak itu minum Red Bull mengandungi lebih 3,000 kalori setiap hari.

Dia tidak menyedari mengenai bahaya pengambilan minuman itu dalam kuantiti yang banyak sehinggalah Lena pengsan pada Jun lepas.

Dia juga membelanjakan sebanyak £450 daripada £1,800 wang yang diterimanya daripada kerajaan untuk membeli minuman tenaga itu dan kemudiannya menjadi ketagih.

“Saya minum 28 tin Red Bull setiap hari dan hanya makan malam sahaja dan kebiasaannya makanan itu adalah makanan segera.

“Saya mempunyai tiga anak kecil dengan salah seorang memerlukan penjagaan khusus jadi saya tidak mempunyai masa untuk melakukan apa-apa,’’ katanya.

Menurut Lena dia menghidap migrain dan sakit kepala sejak lima tahun lalu dan terpaksa mengambil ubat penahan sakit untuk mengatasinya.

“Penglihatan saya kabur dan saya juga tidak boleh langsung mengangkat kepala hingga terpaksa dimasukkan ke hospital selama enam hari,’’ katanya.

Lena terpaksa mengurangkan berat badannya dan sejak dimasukkan ke hospital pada 18 Jun lalu, Lena tidak lagi mengambil minuman Red Bull.

Doktor memaklumkan dia mengalami keadaan dikenali sebagai diopathic intracranial hypertension (IIH) yang disebabkan oleh gemuk.