Mengejutkan! Ini Penyakit Yang Akan Anda Dapat Jika Tidur Dengan Lampu Menyala

3 Bahaya Tidur Dengan Lampu Menyala



Tidur merupakan sesuatu yang sangat diperlukan oleh setiap manusia agar prestasi tubuh tetap optimum semasa melakukan aktiviti.

Dengan tidur anda dapat merehatkan fizikal dan minda anda setelah seharian melakukan aktiviti yang padat.

Semasa tidur, tubuh akan membentuk dan menjana semula sel, menyokong fungsi otak, dan mengisi kembali tenaga tubuh.

Setiap orang mempunyai kebiasaan yang berbeza semasa tidur. Ada yang biasa tidur dengan lampu menyala dan ada juga yang tidak boleh tidur jika lampu tidak di padamkan.

Adakah perkara tersebut boleh menjejaskan kesihatan? Berikut adalah 3 bahaya jika anda tidur dengan lampu yang menyala.

Mengurangkan pengeluaran hormon melatonin


Hormon melatonin adalah hormon yang berperanan dalam mencegah dan menghalang pertumbuhan sel kanser dalam tubuh. Lebih baik sekiranya anda mematikan lampu ketika tidur agar hormon melatonin MAMPU dihasilkan secara maksimum dan tidak terjejas.

Kanser


Lampu yang menyala semasa tidur boleh menyebabkan penyakit kanser. Terutamanya kepada wanita kerana ia boleh menyebabkan risiko untuk mendapat kanser payudara dan kanser usus.

Mengancam kesihatan tubuh

Selain kanser, ada pelbagai kesan negatif yang timbul apabila anda menyalakan lampu semasa tidur. Menyalakan lampu semasa tidur boleh menyebabkan gangguan tidur, gangguan metabolik, penyakit jantung, kencing manis dan pelbagai penyakit lain yang MAMPU mengancam kesihatan anda.

Itulah 3 bahaya apabila anda tidur dengan lampu yang menyala. Untuk itu, pertimbangkan kebiasaan anda itu dan ubahlah untuk tidur dalam keadaan gelap tanpa lampu yang menyala.