Kenali Potongan Rambut Yang Sesuai Mengikut Bentuk Wajah Untuk Lelaki

Gaya Potongan Rambut yang Sesuai mengikut Bentuk Wajah Lelaki Kacak!

Adakah anda mengalami masalah dalam menentukan gaya potongan rambut yang sesuai dengan bentuk muka anda?

Mari kita lihat gaya rambut yang sesuai untuk anda lelaki kacak!


Bentuk-Bentuk Wajah

Sebelum mengenakan gaya potongan rambut, anda perlu megetahui bentuk-bentuk wajah yang sesuai dengan bentuk wajah anda. Panduan ini mungkin serba sedikit akan dapat membantu anda menemukan potongan rambut yang tepat dan mewujudkan penampilan terbaik kepada anda.

Berikut adalah  beberapa bentuk wajah lelaki yang perlu anda ketahui, diantaranya :

Bentuk Wajah Bulat
Bentuk Wajah Persegi
Bentuk Wajah Oval
Bentuk Wajah Segitiga
Bentuk Wajah Panjang
Bentuk Wajah Diamond / Wajik
Menyesuaikan Potongan Rambut Dengan Bentuk Wajah :
Potongan Rambut Pria Untuk Wajah Bulat

Potongan Rambut Lelaki Berwajah Bulat


Ciri wajah ini berbentuk garis lengkungan yang halus dan membulat dibahagian pipi. Kening dan dagunya sedikit melebar, begitu juga dengan tulang pipinya. Gaya rambut dengan potongan persegi akan mengimbangi kebulatan dari jenis wajah ini, karena akan terlihat tinggi dan bervolume. Biarkan sisi rambut bahagian kanan dan kiri tetap pendek

Potongan Rambut Lelaki Berwajah Persegi


Wajah persegi atau kotak dikenali sebagai wajah yang maskulin dengan rahang, tulang pipi, dan kening yang melebar. Potongan rambut pendek dengan menambahkan sedikit ketinggian dan volume rambut, akan menonjolkan struktur tulang yang menonjol pada wajah, dan menampakkan kemaskulinan anda.

Potongan Rambut Lelaki Berwajah Oval


Jenis wajah oval atau lonjong mirip dengan wajah berbentuk bulat namun sedikit lebih panjang. Kelebihan dari jenis wajah oval adalah senang digayakan dengan potongan rambut dan model rambut apapun, kerana wajah jenis ini bentuknya profesional dan simetri.

Potongan Rambut Lelaki Berwajah Segitiga

                            

Untuk jenis wajah segitiga, wajah ini memiliki bentuk dagu yang agak melebar ke tulang pipi, kemudian bahagian kepala semakin mengecil ke bahagian kening. Cubalah potongan rambut pendek yang memiliki volume berlapis dan tinggi untuk meminimalkan tulang pipi yang lebar.

Potongan Rambut Lelaki Berwajah Panjang

                              


Jenis wajah melonjong dari kening sampai dagu dalam ukuran yang hampir sama lebarnya. Bentuk wajah ini sedikit lebih panjang daripada bentuk wajah oval. Jenis wajah panjang ini juga sesuai untuk potongan model rambut apa saja. Cubalah dengan memberi sedikit volume dibahagian sisi wajah, agar wajah terlihat sedikit lebih oval.

Potongan Rambut Lelaki Berwajah Diamond 

                                    

Wajah jenis ini memiliki kelebihan dibahagian tulang pipinya. Untuk bentuk kening dan dagunya sesuai dan agak mengecil. Bagi lelaki yang berwajah diamond ini boleh memilih potongan rambut pendek dan menengah untuk jenis wajah ini. Sebuah idea dengan menebalkan sedikit rambut dibahagian kening agar menciptakan kesan lebar pada bagian kening juga boleh anda lakukan.

Ini sajalah tentang bagaimana anda perlu menentukan potongan rambut mengikut bentuk wajah yang sesuai. Semoga ia dapat memberi manfaat dan memberi inspirasi anda dalam memilih potongan rambut agar sesuai dengan bentuk wajah anda. Dengan kesesuaian bentuk wajah dan potongan rambut, maka akan menampilkan penampilan terbaik untuk anda secara natural.